Directe tekstinvoer in e-mail

  • Jaar: 2019
  • Categorie: E-mail

Vanaf 1 februari ben ik niet meer werkzaam binnen The Valley en zal ik verder gaan als marketing manager bij een nieuwe startup.Vanzelfsprekend zal het opzetten van campagnes een belangrijk onderdeel zijn van de strategie en zal het optimaliseren van conversie aan de orde van de dag zijn. Daarom is dit in ieder geval een mooi moment om een nieuwe techniek voor e-mail te introduceren die wellicht enorm veel kan gaan betekenen voor conversie.

Dat je tegenwoordig met de juiste techniek al bepaalde keuzes in e-mail kunt maken, zal inmiddels wel bekend zijn. Een oud probleem binnen e-mail was altijd dat directe tekstinvoer onmogelijk leek om te realiseren. Vervelende bugs in vooral iOS / Outlook zorgde ervoor dat het simpelweg onbruikbaar was om serieus in te kunnen zetten waardoor het vervolgens als een "no-go" werd beschouwd.

Ik ben inmiddels al een tijdje bezig om deze problematiek op te lossen. Tot voor kort was dit niet gelukt, maar toevalligerwijs heb ik een 2-tal fixes kunnen toepassen waardoor tekstinvoer nu eindelijk zeer stabiel werkt binnen e-mail!

Enorme compatibiliteit
Door de fixes en het optimaliseren is tekstinvoer in e-mail nu compatible met vrijwel elke e-mailclient. Enkel Outlook Desktop (2007-2016 Windows) en de Outlook app voor iOS ondersteunen dit niet. Doorgaans betekent dit dat het voor maar liefst 95% van je userbase meteen inzetbaar is. Voor die andere 5% kun je een fallback gebruiken.

Gevolgen voor conversie
De eerste test die ik heb kunnen uitvoeren namens The Valley, is voor de Nationale Postcode Loterij. Het meest voor de hand liggende voordeel is dat je natuurlijk de conversie stappen kunt verkleinen als je al wat informatie laat invullen in de e-mail, maar belangrijker is wellicht het psychologische aspect waarin iemand binnen e-mail (door in dit geval zijn postcode in te vullen) onbewust al de keuze heeft gemaakt om over te gaan tot de aankoop. Het potentiƫle gevolg is dat men dus beter zal converteren.

De eerste resultaten zijn in ieder geval zeer belovend. De e-mail waarin het tekstinvoerveld verwerkt zat zorgde tot nu toe voor bijna 30% meer conversie! Dat is natuurlijk bijzonder significant en nodigt uit tot verdere uitwerking en optimalisatie. Met zulke resultaten kun je potentieel je omzet stelselmatig verhogen, wat dit voor nu al de meest veelbelovende techniek binnen e-mail maakt voor de komende jaren.

De toekomst
Niet elke propositie leent zich voor tekstinvoer en soms maak je het onnodig moeilijk voor je lezer, maar wanneer het enigszins wel een toegevoegde waarde kan hebben binnen je flow, is de voorzichtige conclusie dat je potentieel een enorme conversie boost zal waarnemen. Natuurlijk is een enkele test niet genoeg. Het advies is om vooral te blijven testen, experimenteren en optimaliseren binnen je eigen flows om te kijken of je tekstinvoer succesvol in kan zetten.


Check deze e-mail